Hoe gezond is vlees?

Vlees bevat belangrijke mineralen, vitaminen en eiwitten. Je lichaam kan deze bouwstoffen goed gebruiken. Maar is vlees, in zijn geheel wel zo gezond? Er zijn in de afgelopen jaar diverse schandalen geweest en hoe zit het met de verzadigde vetten? Deze vetten zouden tot chronische aandoeningen kunnen leiden zoals bepaalde typen kanker, overgewicht en jicht. Geen prettige gedachte dus. Maar goed, wat kun jij er nou aan doen, om de juiste keuze te maken?  

Hoe lang eten wij al vlees?

De mens eet al vlees sinds de oertijd. Dit geldt ook voor andere voedingsbronnen zoals noten, zaden, pitten, bessen, fruit, groenten, planten en vis. Deze voedselcategorieën zou je oervoedsel kunnen noemen. Dankzij deze voedingsmiddelen heeft je lichaam zich geëvolueerd tot wat het nu is.

De oermens at dus ook vlees. Er wordt vanuit gegaan dat de prehistorische mens ongeveer 30% van zijn energie inname haalde uit het consumeren van vlees. Sommigen stellen dat dit percentage hoger ligt, andere stellen dat het lager is. Waar het meer om draait, naar mijn idee, is de kwaliteit van het vlees.

 Vlees2

Vlees vroeger en nu

Er bestaat een heel groot verschil met het vlees dat onze voorouders aten en het vlees dat wij eten. Je zult begrijpen dat er in de prehistorie nog geen biologische veeteelt bestond. De vleesbronnen zoals runderen, kippen en schapen, konden zich vrij bewegen en aten hun natuurlijke voedsel.

Voor koeien is dat bijvoorbeeld gras. Ze beschikken niet voor niets meerdere magen om het gras te verteren. Waarom is het zo belangrijk dat de vleesbronnen hun eigen, natuurlijke voedsel eten? Dat is belangrijk omdat dit voedsel de juiste bouwstoffen bevat, waarmee de dieren zo gezond mogelijk opgroeien.

Een koe hoort dus gras te eten en geen mais, zoals vaak gebeurt. Mais kan ervoor zorgen dat de koe vetter wordt en dus zwaarder wordt. Dit is goed om de opbrengst per koe op te voeren, maar dit is niet zo goed voor de kwaliteit van het vlees.

Daarnaast kregen onze vleesbronnen voldoende beweging, zodat hun spieren veelal bestond uit mager weefsel dat boordevol met goede bouwstoffen zat. Dat maakte hun vlees gezond.

Hoe anders wordt het vlees tegenwoordig geproduceerd? Je hebt vast wel eens een documentaire gezien over hoe kippen, varkens en runderen worden gefokt. Vanwege de kosten worden veel dieren op een beperkte plek gezet en ze worden gevoed met, voor de dieren, onnatuurlijke voeding.

Zo krijgen veel bijvoorbeeld koeien voeding gebaseerd op mais voorgeschoteld. Dat is goedkoper, maar voor de koe, niet natuurlijk. Hierdoor gaat de kwaliteit van het vlees van de koe een beetje achteruit. De koe eet immers zijn eigen, natuurlijke voeding niet.

Om ervoor te zorgen dat de dieren niet ziek worden krijgen ze preventief antibiotica toegediend. Antibiotica staat voor “niet leven”. Het gedeelte “anti”, staat voor niet en “biotica” staat voor het leven. Best vreemd dus dat een goedje doorgaat voor een geneesmiddel, maar dat eigenlijk “niet leven” betekend. Maar goed, dat even terzijde.

Vlees 1

Onnatuurlijk leidt tot minder gezond

Waar het meer om gaat is dit; wanneer je een dier voedt met onnatuurlijke voeding, dan beïnvloed dat de kwaliteit van het vlees. Tegenwoordig bevatten vleesproducten uit de bio-industrie veel meer verzadigde vetten dan in de prehistorie. Wat we toen aten, heeft bepaald hoe ons lichaam zich heeft ontwikkeld.

Dit verklaart de huidige trend naar oervoeding. Hoe dichter bij de natuur, hoe gezonder, zo wordt gezegd. Dit zou verklaren dat biologisch vlees, van de biologische slager gezonder is dan industrieel geproduceerd vleesproducten.

Bewerkte vleesproducten bevatten meestal allerlei synthetische additieven, zoals e-nummers en extra zout. Je vindt deze stoffen op het etiket. Deze stoffen zijn veelal in een laboratorium ontwikkeld en dienen ertoe om meer smaak te geven en om het product langer houdbaar te laten zijn, of om er beter uit te laten zien om maar wat te noemen.

Het nadeel van deze stoffen is dat je lichaam er nog niet aan gewend is. Bewerkte vleeswaren zoals worsten, voorverpakte vleeswaren, bevatten veel additieven zoals e-nummers en extra zout. Je lichaam kan daar niet goed tegen. Dit zou je kunnen merken aan allerlei vage klachten zoals allergieën en darmproblemen.

 

Conclusie

Vlees kan dus bijdragen aan je gezondheid, mits je ervoor zorgt dat het vlees puur is, dus zonder toevoegingen en bij voorkeur biologisch. Koop vlees dat onbewerkt is of niet verwerkt. Hiermee bedoel ik vlees dat bestaat uit één stuk, zoals biefstuk en niet een grillworst, een kip nugget, een frikandel of een hamburger.

Ten slotte hoef je het niet dagelijks te eten. De bandbreedte, die de verschillende partijen adviseren voor dagelijkse vleesconsumptie, ligt tussen de 125 gram en de 300 gram. Je kunt relatief eenvoudig binnen deze bandbreedte blijven door 1 of 2x per week vegetarisch te eten.