Waarom is vis gezond?

Waarom is vis gezond?

Vis is gezond omdat er veel vitaminen, eiwitten en mineralen in zitten. Het meest bekende gezondheidsvoordeel is natuurlijk de aanwezigheid van goede vetzuren, met name de beroemde Omega-3 vetzuren. Laten we dit stuk voor stuk even op een rijtje zetten:

Vitaminen in vis

In vis zitten veel soorten vitaminen, met name vitamine A, vitamine D en vitamine B12. De eerste twee soorten, de vitamine A en D, vind je met name in de vette vissoorten.

Vitamine A is onder andere heel erg belangrijk voor je ogen. Zonder vitamine A krijg je onherroepelijk te maken met hele vervelende oog-kwalen. Vitamine D is een belangrijke stof voor onder andere het functioneren van je hersenen. Daarbij van groot belang voor je botten en tanden. Vitamine D stelt namelijk het calcium in staat om zich te binden aan je botten en tanden. Zonder vitamine D heeft alle calcium in je lichaam helemaal geen zin, en zal het lichaam net zo snel weer verlaten. Voor het zenuwstelsel is vitamine B12 erg belangrijk.vissersboot

 

Mineralen in vis

Het is bekend dat we zonder de nodige mineralen niet in staat zijn om te leven. Dit blijkt onder andere uit het feit dat mineralen onder andere de ‘taxi’ zijn voor het transport van de zuurstof in ons lichaam. Niet alleen belangrijk voor je algehele gezondheid, maar ook speciaal voor het functioneren van je zenuwen en spieren. Wist je dat we per dag een scala van ongeveer 20 mineralen nodig hebben om goed te kunnen functioneren?

Het belangrijkste mineraal wat we in vis vinden is jodium. Jodium is belangrijk voor het efficiënt functioneren van onder andere je schildklier door de natuurlijke ontstekingsremmende werking. Ook zit er in veel soorten vis het mineraal Zink. Dit mineraal helpt je immuunsysteem om een goede weerstand op te bouwen en te onderhouden. Het is geen geheim dat een goede weerstand op zijn beurt weer voorkomt dat je last krijgt van allerlei kleine en grote kwaaltjes.

Vetzuren in vis

De aanbeveling van het voedingscentrum om twee porties vis per week te eten, is niet uit de lucht gegrepen. Dit is namelijk voldoende om de benodigde hoeveelheid vetzuren binnen te krijgen, de zogenaamde visolie-vetzuren. Deze kennen we beter onder de naam Omega-3.

Omega-3 is onontbeerlijk voor veel processen in het lichaam:

  • De groei van het lichaam
  • Onderhoud van het bloed en de bloedvaten
  • Functioneren van de hersenen
  • Functioneren van het zenuwstelsel
  • Herstel van de huid
  • Onderhoud van je hormoonhuishouding
  • Helpt je immuunsysteem
  • Goed voor de ogen
  • Helpt om je cholesterol laag te houden.

 

Deze laatste is een hele belangrijke, maar dat moet ik een beetje nuanceren. Met alléén Omega-3 krijg je niet het beoogde effect. Omega-3 is voor een groot deel afhankelijk van Omega-6. Deze twee moeten in de juiste verhouding in je lichaam aanwezig zijn.